امروزه روفرشی تقریبا به یکی از لوازم ضروری خانه ها تبدیل شده است. دلایل مختلفی را می توان برای این اتفاق بیان کرد. یکی از این علت ها گرانی و قیمت بالای فرش است. از آنجایی که فرش روی زمین و محل رفت و آمد است، سرعت پوسیدگی آن هم زیاد است؛ به همین دلیل از روفرشی برای جلوگیری از پوسیدگی زود رس فرش استفاده می کنند. از دلایل دیگر به زیبایی، تمیز ماندن، نظم و… نیز می توان اشاره کرد. یکی از موارد مهمی که در انتخاب روفرشی مناسب اهمیت دارد، شلوغی روفرشی است. روفرشی با طرح خلوت یا شلوغ مزایا و معایب فراوانی دارد که باید قبل از خرید آن را بدانید.

تا چند سال گذشته تنوعی که امروزه بین روفرشی ها دیده می شود، وجود نداشت. اما امروزه نه تنها از نظر رنگ بلکه جنس، طرح و حتی سبک آن ها نیز بسیار متنوع شده است. برای مثال تا چند سال گذشته اکثر روفرشی ها طرح کلاسیک لچک و ترنج در چند رنگ محدود داشتند. اما امروزه روفرشی ها در سبک مینیمال و کلاسیک و در طرح های جذاب و مختلفی تولید می شوند.

با وجود اینکه تنوع در طرح و رنگ یک ویژگی مثبت حساب می شود؛ اما همین موضوع می تواند در هنگام انتخاب و خرید برای ما ایجاد تردید کند. چه سبکی بخرم؟ پر گل باشد یا نه؟ تیره باشد یا روشن؟ جنسش چه چیزی باشد؟ تولید داخل باشد یا وارداتی؟ و کلی سوال که می تواند در هنگام خرید ما را سردرگم کند.

ما برای این که انتخاب را برای شما ساده تر کنیم و خریدی همراه با رضایت داشته باشید در این مقاله به برسی مزایا و معایب روفرشی با طرح خلوت پرداخته ایم. اگر روفرشی ها را در هر سبک و رنگ و جنسی به 2 دسته کلی طرح خلوت و شلوغ تقسیم کنیم، می توانیم به شکل بهتری به بررسی آن ها بپردازیم. در ادامه ما به تفضیل، نکات مثبت و منفی دسته ی اول را در اختیار شما قرار می دهیم.

روفرشی با طرح خلوت چیست؟

طرح های روفرشی از همان فرش گرفته می شود. به عبارت دیگر روفرشی ها از نظر طرح بسیار شبیه به فرش ها هستند با این تفاوت که از فرش نازک تر و سبک ترند. بنابراین طرح افشان، لچک و ترنج، تلفیقی، هندسی یا هر طرح دیگری که در الگوی فرش ها استفاده می شود را می توان برای روفرشی هم در نظر گرفت. در این بین طرح های خلوت هم جایگاه ویژه ای دارند.

منظور از طرح خلوت لزوما طرح های ساده و کم نقش نیست، بلکه مدل هایی که دارای نقوش خیلی ظریف و یا رنگ های ملایم هستند نیز می تواند در این دسته قرار بگیرند. همچنین امروزه که تنوع کارها بسیار بالاست، طرح های مورد استفاده می تواند الهام گرفته از تصاویر دلخواه شما هم باشد. مثلا طرح قهوه، ادویه ها و… که اگر این سبک کار هم خلوت باشد حتی با رنگ های تیره، می تواند عضوی از این دسته بندی باشد.

مزایای روفرشی با زمینه خلوت

برای هر انتخاب دقیقی لازم است نکات مثبت و منفی آن را بسنجیم تا بتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم. در این جا هم به منظور این که برای خرید روفرشی با طرح خلوت بهترین تصمیم را بگرید به بررسی مزیت های آن می پردازیم

طرح و نقش خلوت موجب آرامش می شود

یکی از اصول انتخاب به ویژه برای لوازم خانه، در نظر گرفتن حسی است که به انسان می دهد و تاثیری که بر اعصاب می گذارد. طرح های خلوت به دلیل سبک خاصشان منجر به تهییج و تحریک اعصاب نمی شوند  به همین علت موجب آرامش هستند. البته اگر انتخاب شما یک روفرشی با طرح خلوت اما رنگ های تیره است، ممکن است در دراز مدت منجر به افسردگی و ناراحتی در شما شود.

روفرشی طرح خلوت محیط را بزرگ تر نشان می دهد

مانند فرش، روفرشی ها هم در بزرگ نشان دادن خانه نقش دارند. از آنجایی که روفرشی ها در حالت معمول همیشه در خانه پهن هستند، پس بسیار مهم است که طرحی انتخاب کنیم که محیط را بزرگ و دلباز نشان دهد. یکی از ویژگی های مثبت روفرشی با طرح خلوت، بزرگ نشان دادن محیط است؛ به ویژه در طرح های رنگ روشن. طرح های رنگ تیره اما خلوت خیلی در این زمینه تاثیر گذار نیستند و حتی می تواند تاثیر عکس هم داشته باشد.

نورانی تر شدن فضا با طرح خلوت

خلوتی طرح و رنگ های ملایم و روشن، 2 عنصر تاثیر گذار در نور فضا هستند. خانه های امروزی که معمولا به سبک آپارتمان هستند و نور آنچنانی ندارند را نباید با انتخاب های تیره و شلوغ تاریک و کم نور کنیم. هر چند بهتر است حتی اگر خانه ای ویلایی و پر نور نیز دارید از طرح های خیلی تیره استفاده نکنید. البته این موضوع به سایر لوازم استفاده شده در منزل شما نیز بستگی دارد.

چشم را خسته نمی کند

یک طرح خلوت حتی اگر تیره هم باشد به اندازه طرح های شلوغ در چشم نیست. روفرشی با طرح خلوت، به ویژه برای کسانی که مدت طولانی قصد استفاده از آن را دارند، از اذیت شدن چشم و زدگی آن جلوگیری می کنند.

طرح های خلوت و به روز بودن همیشگی

یکی از جذاب ترین نکاتی که روفرشی های طرح خلوت دارند این است که این سبک کار همیشه به روز است. با وجود انواع و اقسام طرح ها وسبک های جدیدی که به بازار آمده، طرح های خلوت همیشه طرفداران زیاد و پروپا قرصی دارد.

معایب روفرشی با طرح خلوت

تا اینجا با بررسی مزیت های روفرشی با طرح خلوت، نسبت به انتخاب خود دید بهتری پیدا کردید. اما برای به دست آوردن یک نتیجه رضایت بخش لازم است از معایب انتخاب خود نیز آگاهی داشته باشید. بنابراین به بررسی معایب روفرشی با طرح خلوت می پردازیم.

روفرشی طرح خلوت زود کثیف می شوند

یکی از مشکلاتی که طرح های خلوت با رنگ روشن دارند، زود کثیف شدن آن هاست. رنگ روشن و خلوتی طرح هر دو در زود چرک شدن تاثیر گذارند. به همین دلیل توصیه ما به شما مخصوصا اگر فرزند کوچک دارید این است که اگر این نوع کار را انتخاب می کنید حتما از طرح های پر گل اما ظریف استفاده کنید. هانطور که در ابتدا اشاره کردیم، اگر طرحی پر نقش اما ظریف باشد هم می تواند در این دسته قرار بگیرد. اما اگر روفرشی طرح خلوت با رنگ های تیره تر انتخاب کنید، خیالتان راحت تر است.

نکته مهم دیگر این است که برای خرید روفرشی با طرح خلوت بهتر است به سراغ برندهای معتبر بروید که کیفیت روفرشی مناسبی دارند. در این صورت خیالتان از شستشوی روفرشی راحت است. چرا که این برندها عموما تضمین کیفیت روفرشی و تضمین رنگ دارند. در نتیجه
می توانید به صورت اصولی روفرشی خود را بشویید.

به چشم آمدن آلودگی ها

روفرشی اگر در طیف رنگی روشن باشد و طرحش هم خلوت باشد، کوچک ترین کثیفی ها هم کامل به چشم می آید. همین امر به ویژه برای افراد حساس یا دارای فرزند کوچک می تواند ایجاد ناخشنودی و ناراحتی کند. حتی اگر حیوان خانگی در حد پرنده کاسکو هم دارید، این نوع روفرشی به شما پیشنهاد نمی شود.

رنگ گرفتن روفرشی با نقش خلوت

در بعضی از روفرشی های طرح خلوت (بسته به جنس و کیفیت آن ها) این احتمال وجود دارد که از بعضی چیز ها رنگ بگیرد و دیگر تمیز نشود. قاعدتا این موضوع برای هیچ کسی اتفاق رضایت بخشی نیست. البته از آن جایی که روفرشی ها به دلیل سبک بودنشان به راحتی شسته می شوند معمولا این اتفاق نمی افتد. اما اگر از آن دسته افرادی هستید که هر اتفاقی ممکن است برای روفرشی تان رخ دهد (مانند ریختن جوهر، قهوه، کشیدن ماژیک و خودکار و… بر روی روفرشی)، رنگ های روشن و طرح های خلوت انتحاب های پر ریسکی برای شما به شمار می آیند.

سخن پایانی

نکته ای که بیش از هر چیز اهمیت دارد، سلیقه شماست. اتنخاب شما در نهایت متاثر از سلیقه شما است. ما در این مقاله سعی کریدم نکاتی را عنوان کنیم که شما از سلیقه و خرید خود نهایت لذت را ببرید. این موضوع را هم در نظر داشته باشید که تمام این نکات را می توانید در خرید فرش هم در استفاده کنید! اگر شما هم ویژگی مثبت یا منفی برای روفرشی های طرح خلوت سراغ دارید، خوشحال می شویم با ما در میان بگذارید.