نما و فضای داخلی اتاق خواب برای داشتن خوابی راحت مهم است. محیط در کنار محصولات خواب ، باید سبب القای احساس راحتی شود. بنابراین دکوراسیون داخلی اتاق خواب از درجه اهمیتی نسبی برخوردار است. امروزه فرهنگ خوابیدن روی تخت به مرور در حال افزایش است. این وسیله به عنوان بخشی از اتاق خواب در طراحی فضا بسیار موثر است. سرویس روتختی برای زینت بخشی به تخت خواب ها طراحی می شوند. این محصول دارای هارمونی و ترکیب رنگی یکسان در همه اجزا خود است. این سرویس به همراه طرح و رنگ هماهنگ خود بر زیبایی اتاق خواب می افزاید. به طور حتم با ورود به این فضا بخشی از خستگی روزانه افراد از بین خواهد رفت. سرویس روتختی چیست ؟ سرویس کامل روتختی دو نفره و یک نفره چند تیکه هستند ؟ این سوالات عناوینی هستند که در ادامه این مقاله اتاق من بررسی می شود.

سرویس روتختی چیست ؟؟؟

تخت ، روی خود اجزای مختلفی را گنجانده است. همه این اجزا برای خوابیدن و استراحت مورد استفاده قرار می گیرند. بالش و تکیه گاه سر یکی از ملزومات غیر قابل حذف می باشد. بستر خواب و تشک ، روی سطح تخت واقع می شود. رو انداز یا لحاف برای پوشش بدن در فصول گرم و سرد سال است. همه این اجزا به یک کاور یا روکش از جنس پارچه ای مناسب نیاز دارند. کاور همه این اجزا از یک پارچه با طرح و رنگ یکسان تولید می شود. این یکسانی و هماهنگی سبب ایجاد یک ست ترکیبی یا سرویس می شود. زیبایی ظاهری تخت خواب شما را چند برابر می کند.

بیننده در نگاه اول ، هنگام ورود به اتاق ، این محصولات را می بیند. بنابراین باید بتواند سبب جلب مخاطب شود. البته در برخی از این ست ها اجزای دیگری نیز  اضافه می شود. برخی افراد در روی تخت خود از کوسن استفاده می کنند. یک یا چند عدد کوسن جلوه ظاهری را دستخوش تغییر قرار می دهد. سرویس های روتختی دارای روکش کوسن ، نیز موجودند.

سرویس کامل روتختی یک نفره و دو نفره

دوست دارید بدانید یک سرویس روتختی از چه اجزایی تشکیل شده است ؟ این محصولات در انواع دو تکه، چهار تکه، شش تکه و … عرضه می شوند. بنا بر کیفیت و تعداد تکه ها ، قیمت متفاوتی دارند.  تنوع آن ها در بازار ، علاوه بر تعداد اجزا در سایز و اندازه نیز می باشد. سرویس روتختی تک نفره و سرویس روتختی دو نفره سبب تنوع بیشتر در این زمینه شده است. حتی هر کدام ، در سایزهای استاندارد و غیر استاندارد طراحی و تولید می گردند. در این جا شما را با اجزا مختلف این ست و کاربرد آن ها آشنا می کنیم.

۱.    لحاف یا لحاف لایت

یکی از اجزا مهم در همه سرویس های روتختی یک نفره و دو نفره لحاف می باشد. این بخش ممکن است به صورت لحاف یا لحاف لایت عرضه شود. کیسه ای پارچه ای در شکل معمول مستطیلی بوده که از الیاف پر می شود. این الیاف ممکن است پشم شیشه، پشم و یا هر نوع الیاف دیگر باشد. آن چه که در این جا مهم است کیفیت و عدم حساسیت آن ها می باشد. الیافی ضد حساسیت در کیفیت و وضعیت استاندارد باید انتخاب گردد. لحاف دارای یک طرف ساده و یک طرف طرح دار است. در این نمونه ، لحاف به کاور دوخت شده است. اما لحاف لایت فاقد طرح و رنگ بوده و معمولا سفید رنگ است. این بخش درون کاور لحاف قرار می گیرد.

۲.    کاور لحاف سرویس روتختی

یکی از اجرا ثابت و معمول در سرویس های کامل روتختی تک نفره و دو نفره کاور لحاف است. این کاور طرح و رنگی هماهنگ با سایر اجزا دارد. جنس این بخش فوق العاده مهم است. زیرا تماسی مستقیم و بی واسطه با پوست بدن دارد. این تماس مستقیم ضد حساسیت و آلرژی بودن پارچه کاور لحاف را می طلبد. کاور لحاف کیسه ای شکل بوده که در یک طرف خود زیپ یا دکمه دارد. البته ممکن است در گوشه های داخلی خود مجهز به بند می باشد. لحاف لایت درون آن قرار می گیرد. توسط این بندها به هم فیکس شده و در آن بسته می شود. این بخش از سرویس ، از لحاف لایت جدا شده و به راحتی شست و شو می شود. بنابراین یکی از ویژگی های پارچه آن قابل شست و شو بودن است. البته در لحاف کاوری این دو بخش به هم دوخته شده اند. در این مورد نمی توانند از هم جدا شوند.

۳.    رو بالشی ( کاور بالش )

برای بالش در ست های روتختی نیز یک کاور هماهنگ با سایر اجزا موجود است. این کاور با مو، پوست سر و صورت در تماس خواهد بود. حساسیت پوست صورت بالاست. بنابراین پارچه انتخاب شده باید برای روبالشی مناسب باشد.  این بخش در سرویس های روتختی تک نفره و دو نفره، در تعداد متفاوت عرضه می شود. در واقع یکی از عوامل ایجاد تفاوت و تنوع در تکه های این ست همین بخش است. به همراه نمونه های تک نفره یک یا دو عدد از آن وجود دارد. اما به همراه سایز دو نفره دو، چهار یا گاهی ۶ عدد از آن ها عرضه می شود. این بخش به راحتی قابل جدا شدن از بالش است. این محصول نسبت به سایر اجزا باید بیشتر شسته شود. در انتخاب پارچه آن نهایت دقت را به کار ببندید.  دوختی ساده داشته  و در نهایت به زیپ یا دکمه مجهز می گردد.

۴.    کاور تشک

تشک و بستر خواب یکی از ملزومات خواب بوده که غیر قابل شست و شو است. بنابراین کار عاقلانه ای است اگر از یک روکش روی آن استفاده شود. سرویس کامل روتختی تک نفره و دونفره دارای یک کاور تشک می باشند. البته سایز آن در نمونه های تک نفره و دو نفره با هم متفاوت است. این بخش در طرح های مختلف طراحی شده است. به چند روش دور بستر خواب شما فیکس و ثابت می شود. اندازه آن معمولا بزرگتر از سایز تشک بوده و دیواره ها را نیز پوشش می دهد. گاهی در اطراف آن کش دوزی می شود. گاهی نیز در چهار طرف آن کش یا طناب قرار می دهند. البته برخی مواقع هیچ کدام از این ها را ندارد. تنها راه ، دوختن این کاور به بستر خواب است. این بخش از ورود آلودگی به سطح بستر ممانعت می نماید. بنابراین در کنار زیبایی بخشی ، بر طول عمر تشک می افزاید.

۵.    رو انداز سرویس روتختی

سرویس کامل روتختی تک نفره و دو نفره یک عضو دیگر نیز دارد. این عضو ، رو اندازی سبک و نازک برای فصول گرم سال می باشد. لحاف و ساختار آن برای روزهای سرد بسیار مناسب است. گرما بخشی خوبی از خود نشان می دهد. اغلب این محصول را نمی توان در روزهای گرم استفاده نمود. روانداز بخشی پارچه ای ، هم رنگ و هم طرح سایر اجزا می باشد. بر خلاف لحاف از الیاف پر نمی شود. تک لایه و نازک می باشد. شست و شوی بسیار راحتی دارد. جنس آن از حیث تماس بی واسطه با پوست بدن نیز مورد توجه می باشد.

۶.    روکش کوسن

کوسن وسیله ای زینتی و دکوری برای تخت خواب است. این محصول در بین ست روتختی عمومیت ندارد. اما در بین سرویس کامل روتختی تک نفره و دو نفره گاهی عرضه می شود. بسته به سلیقه و نوع وسائل و لوازم تخت خواب افراد دارد. معمولا در دو سایز ۴۰ در ۴۰ و ۵۰ در ۵۰ عرضه می شود. این روکش نیز به راحتی از کوسن جدا شده و تمیز می شود. جنس،  طرح  و رنگ آمیزی آن همانند سایر اجزا می باشد.

جمع بندی

سرویس روتختی ، مجموعه ای زیبا و شکیل در قیمت و طرح های مختلف است. آن چنان تنوع آن ها زیاد است که هر نوع سلیقه ای  را در انتخاب پوشش می دهد. این محصول همراه با تعداد تیکه های مختلفی در بازار موجود است. یک ست کامل متشکل از چندین تکه
 می باشد. کاور لحاف، لحاف و رو بالشی اجزای معمول هستند. اما سرویس روتختی کامل یک نفره و دو نفره برای تشک و کوسن نیز روکش دارد. اگر قصد خرید دارید به سمت مارک های معتبر بروید. فروشگاه ترمه کاور می تواند به شما کمک نماید.